(Nie)ginące zawody, umiejętności
i obyczaje w społecznościach wiejskich 
– Mazowsze i Polska Wschodnia

Ligawki – nieginąca podlaska tradycja

Andrzej Klejzerowicz, odtwórca tradycyjnych drewnianych instrumentów ludowych (Ciechanowiec, gm. Ciechanowiec, woj. mazowieckie). Odtwarza tradycyjne drewniane instrumenty ludowe, przede wszystkim podlaskie ligawki, ale także inne instrumenty między innymi kaszubskie i góralskie. Jego instrumenty znajdują się w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.

Od wielu lat jest jurorem na „Ligawkach” – Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich organizowanym przez Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Wcześniej wielokrotnie był uczestnikiem i laureatem tego konkursu.

Tradycyjnie ligawki były sygnałowymi instrumentami pasterskimi (informowano o niebezpieczeństwie, o możliwości odbioru mleka z pastwiska itp. Wtedy ligawka była długa (była instrumentem „stacjonarnym” używanym przez pasterzy). Z czasem ligawka zaczęła być instrumentem sygnałowym wykorzystywanym na polowaniach, wówczas jej długość uległa znacznemu skróceniu, tak, aby można ją było zarzucić na plecy i pójść w las. Z tym związane jest to, że Klejzerowicz na ligawkę wybiera zakrzywioną gałąź, która ułatwia przenoszenie instrumentu.

Twórca wykonuje ligawki własnoręcznie wykonanymi dłutami. W warsztacie ma w pełni wyposażoną kuźnię, w której kuje, hartuje i ostrzy wykonane przez siebie narzędzia. Zazwyczaj używa stali z odzysku (np. ze starego resora, lub łożyska, czasami kupuje lepszą gatunkowo stal).

POZOSTAŁE WPISY

Drewno z duszą

Pan Michał Koc jest rzeźbiarzem z Hajnówki. Interesował się drewnem od najmłodszych lat, zanim został rzeźbiarzem. Chodził do lasu i

Czytaj więcej »
Józef od świętych

Przypominamy sylwetkę kurpiowskiego rzeźbiarza ludowego, pana Józefa Bacławskiego, z urokliwej miejscowości Łyse. Podczas wywiadu pan Józef zaprezentował nam proces tworzenia

Czytaj więcej »
Z drewnem ci do twarzy

Zawody związane z obróbką drewna są najczęściej wiązane z aktywnością męską. Poza kilkoma specjalnościami takimi jak plecionkarstwo, które mogło być

Czytaj więcej »
Drewniany dach na lata

Grzegorz Osipowski mieszka w Ługielach na Suwalszczyźnie. Od dwudziestu lat wytwarza tradycyjny wiór osikowy, który jest tradycyjnym pokryciem dachowym pogranicza

Czytaj więcej »
Kiedyś to były beczki

Zenon Posturzyński i Andrzej Kosz są emerytowanymi bednarzami. Pracowali w bednarskiej spółdzielni rzemieślniczej „Pawłowianka”, która powstała w 1932 r. W

Czytaj więcej »
Kolejne prace

Prace wyróżnione jeszcze spływają do siedziby #NIKiDW w Warszawie. Zgromadzone dzieła utworzą wystawę. Spośród nich Jury Konkursu dokona wyboru zwycięzców

Czytaj więcej »
Rękodzieło Ludowe

Prezentujemy kolejne prace, które zakwalifikowały się do II etapu #konkursu.
W kategorii II „Rękodzieło ludowe”:
– Drzeworyt odpustowy „Święta rodzina”

Czytaj więcej »
Drzeworyt

Wpływają do nas kolejne prace, które zakwalifikowały się do II etapu #konkursu. W kategorii I „Sztuka ludowa” Drzeworyt Adam i

Czytaj więcej »
Pierwsze prace

Jak wiecie I etap Konkursu „Zachowaj tradycje – (nie)ginące zawody, umiejętności i obyczaje. Teraz drewno” rozstrzygnięty.
Mamy już pierwszą pracę,

Czytaj więcej »